Lis Lustjakt.se

Detta är inget som det pratas speciellt mycket om…förrän man får så pass mycket besvär att det påverkar livet. Även män kan givetvis råka ut för svårighet att hålla tätt, inkontinens. Träning av musklerna i bäckenbotten kan både förebygga och hjälpa oss att komma till rätta med problem som smärta i underlivet samt att för tidig utlösning också kan behandlas genom bäckenbottenträning.

Urininkontinens är hos män vanligast från 60 år och uppåt, men även yngre män kan få besvär. En försvagad bäckenbotten kommer med åldern och om och när man får problem beror exempelvis hur stark bäckenbottenmuskulatur vi har, sjukdomar, övervikt mm.

Bäckenbottenmuskulaturen är uppbyggd som en hängmatta mellan korsryggen och bukmusklerna. Det är dessa muskler som hjälper till att hålla allt på plats där ovanför, kan man kort beskriva det. En dåligt fungerande bäckenbottenmuskulatur ger inget bra stöd åt urinblåsa och ändtarm.

Knipövningar hjälper till att stärka din inre korsett – musklerna runt mage och rygg.

Män har oftast trängningsinkontinens, vilket innebär att man plötsligt känner sig kissnödig och inte kan hålla sig. Det är vanligt att man behöver gå på toaletten ofta och kissa små skvättar varje gång. Vanliga orsaker till trängningar är godartad prostataförstoring eller andra förändringar i urinröret.

Har man överrinningsinkontinens kan man inte tömma blåsan ordentligt och det beror oftast på en förstorad prostata som trycker ihop urinröret.

Ansträngningsinkontinens som ger läckage, när man till exempel hostar eller skrattar, är ovanligt bland män. Men kan ibland förekomma efter att man genomgått en prostataoperation.

Att problem med erektion och tidig utlösning kan bli bättre genom bäckenbottenträning hänger ihop med att förutsättningen för en erektion är ett fungerande blodflöde ut i penisens svällkroppar samt att blodet stannar kvar där. Med en bra blodcirkulation och en tränad bäckenbottenmuskulatur kan musklerna i bäckenbotten se till att blodet stannar i svällkropparna. Musklerna håller dessutom den erigerade penisen i styr. Bäckenbottenträning blir alltså ett bra sätt att behandla det som kallas erektil dysfunktion, vilket innebär att man har svårt att få och/eller behålla erektionen/ståndet.

Hur gör man knipövningar?

Först gäller det att hitta musklerna som ska tränas. Lättast är att ligga på rygg med benen lätt uppdragna.
Knip försiktigt med ändtarmens slutmuskel som om du försökte stoppa gaser och fortsätt knipet framåt/uppåt till urinrörsmynningen och knip som om du håller dig från att kissa, du kanske känner att penisroten rör sig lite uppåt mot magen.

Växla mellan följande tre knipövningar och gör dem varje dag. Tänk på att det tar tid innan du märker någon förbättring och maximal effekt uppnås först efter några månader med dagliga knipövningar.

Styrkeknip

  • Knip med maximal styrka och håll i 5 sekunder.
  • Slappna av i 5 sekunder.
  • Upprepa övningen 5-10 gånger.
  • Försök att inte spänna skinkor, lår- eller magmuskler när du kniper.

Uthållighetsknip

Använd samma teknik som ovan vid styrkeknipet, men knip bara hälften så hårt och håll kvar knipet så länge du kan, försök att hålla knipet i 60 sekunder.

  • Gör denna övning en gång om dagen.

Om du redan har problem med urinläckage: Gör då övningarna upp till fyra gånger per dag

Snabbhetsknip

Det är också viktigt att kunna hålla tätt vid plötslig tryckökning som sker exempelvis när du hostar eller nyser. Öva upp din snabbhet genom att knipa med samma teknik som vid styrkeknipet men istället med snabba knip, 2 – 3 sekunder.

  • Knip så hårt du kan i 2 sekunder.
  • Slappna av i 2 sekunder.
  • Upprepa övningen 5-10 gånger.

Tänk på att en viktig vardagsträning är att knipa ordentligt varje gång du skrattar, hostar och lyfter tungt.

Kvinnor har en fördel när det gäller bäckenbottenträning och det är att för dem finns det vaginalvikter så kallade knipkulor som hjälper till att underlätta och effektivisera knipövningarna.

Lis Jacobsson har många års erfarenhet av att hjälpa kunder/patienter/vårdpersonal att hitta rätt intimhjälpmedel och sexleksak för just dem. Hon jobbar på Lustjakt.se och Paramedico som informationsansvarig.
Lis var också med och startade samt genomförde radioprogrammet ”Sex och sånt” i P4 Radio Väst. Ett program där man pratade sex och vanliga sexuella problem på ett faktamässigt och informativt sätt. Problem som kan drabba vem av oss som helst under livet.
Lustjakt.se
Paramedico.se

Hur många män vet att de också bör göra knipövningar?

Visste du detta?

Tack för din röst!

Kommentarer

Kommentarer